A magyar középiskolai oktatási rendszer a teljes káosz zűrzavarát éli. 4 osztályos, 6 osztályos, 8 osztályos gimnáziumok vannak. az egységes oktatáspolitika teljes hiányát tükrözi ez, hiszen
(...)a régi magyar elemi, a boldog Eötvös-i magyar elemi sokkal többet tudott arról, hogy milyen egy gyerek. 1904-ben a gimnáziumok negyedik osztálya a legkönnyebb osztály volt, s megmondták, hogy azért, mert ez a kamaszkor kulminációs pontja, nem szabad a gyerekeket megterhelni. Azóta számtalan vizsgálatból tudjuk, hogy ez mennyire így van: endokrinológiai, neurofiziológiai és egyéb vizsgálatokból, és kitaláltunk egy olyan iskolarendszert, ahol 7.-8.-ban a maximumot kell produkálni, kellett produkálni – jó, most ez kicsit változott – ahhoz, hogy továbbjusson. Tehát valami történt, valami igenis elromlott. Régen ösztönösen sokkal többet tudtunk a gyerekekről, ma tudhatnánk ugyanezt tudományosan is, de azt már elfelejtettük, ezt még nem tanultuk meg.
Vekerdy Tamás, pszichológus
http://semmelweis-egyetem.hu/mediasarok/2012/04/05/hirtv-iskolapelda-3/
Tehát: a kamaszkorban lévő gyerek (13-14 év) rá van kényszerítve a keményebb tanulásra, hiszen az esetek többségében gimnáziumba vagy szakközépbe készül, a 8+4-es rendszer szerint.
Ezt kiváltandó, sokkal megfelelőbb lenne a 6 osztályos középiskolai rendszer, mely az egységes középiskolai tanulást 4 helyett 6 éven át tenné lehetővé. egy gyakorlati példával: 4 év helyett 6 évig lehetne középiskolában nyelvet tanulni. A kamaszkort már "védett" környezetben, egy új oktatási intézményben kezdhetnék meg a gyerekek. Valamint: szükség van végre egy egységes oktatási rendszerre nem pedig a 4-6-8- osztályos középkiskolák zűrzvarára.
tehát egy 6+6-os szerkezetű általános+ középiskolai rendszert kell bevezetni.
Érdemes lenne a "humángimnázium" és a "reálgimnázium" megkülönböztetést is visszahozni, azon értelmében, hogy lennének humánszakok meg reálszakok.
Az általános iskola egyik legfőbb feladata lenne, hogy kiderítse a gyerekről: humán- vagy reál beállítottságú-e.
ez 12 éves korra ki szokott azért derülni. egyébként is a humán- illetve reál-beállítottság nagymértékben öröklött. (Ha ez ne m lenne igaz, akkor pl. bárkiből lehetne zsenit nevelni.
Íly módon a humán-beállítotságúak nem szenvednének annyit a fölösleges kémia- matematika- és egyéb tárgyakkal, a reálosok pedig kevesebb történelmet és irodalmat tanulnának. Súlyozás lenne. ez ma nincs.
Sokkal ésszerűbb és a gyerekek számára könnyebb lenne az iskola, mint most.
Ami a történelem tantárgyat és a nemzeti nevelést illeti:
kötelező történelem érettségi minden iskolatípusban (még a szakmunkásképzőben is)
lehetőség szerint duplaórák (2 x 45 percben)
a modern pszichológia vívmányinak fölhasználás: Taibi Kahler és a 6 személyiségtípus.