Alkotó szellem: nemzeti kötelesség!

Magyar Nemzeti Feltámadás

Magyar Nemzeti Feltámadás

Az orosz kultúra dualizmusáról

2015. február 14. - Nemzetstratégia

Dualitás, dualizmus ("kettősség"): olyan létszemlélet, amely a világot két egyenrangú erő küzdelmének fogja fel. A történelem folyamán e dualizmus jellemezte a zoroasztriánus vallást, a gnosztikus mozgalmakat, és a taoizmus egyik központi tétele (jin-jang) is. Ha megnézzük hogy földrajzilag e nézetek hol helyezkedtek el, akkor látjuk hogy elsősorban keleti jelenségről van szó, innen szivárgott különböző búvópatakokon keresztül (a kathar, bogumil, és egyéb gnosztikus eretnek mozgalmak képében) nyugatra.

 A továbbiakban Carroll Quigely princetoni egyetemi történésznek adnám át a szót, aki szerint:

"Volt egy másik alapvető különbség is a Nyugati és az Orosz civilizáció között. Ez a keresztényég történetéből fakadt. Ez új hit a Klasszikus civilizációba a szemita társadalomból jött. Eredetében egy evilágias vallás volt, vallván hogy világ és a test alapvetően jó, vagy legalábbis jó lehetőségek vannak benne, mert Isten alkotta őket; a test Isten képmására készült; Isten Emberré vált e világban emberi testben, hogy megmentse az embert mint egyént, és hogy megteremtse a "Földi békét". A korai keresztények fölfokozták ezen "evilági" tradíciót, ragaszkodván hozzá hogy a megváltás csak azért volt lehetséges mert Isten emberi testben élt és halt meg ezen a világon, hogy az egyén csakis Isten segítségével (kegyelem) menekülhet meg és úgy, hogy helyesen él e testben e világban (jócselekedetek), és hogy egynap majd eljön a millenium a Földre, ahol a test föltámad és örökké él majd. Íymódon a tér és idő, amelyet Isten e kijelentéssel teremtett meg: "Ez jó" (Teremtés Könyve), a végén helyre lesz állítva eredeti állapotába.

Ezen optimista, "evilágias" vallás akkor került a Klasszikus civilizációba, amikor annak szemléletmódja eléggé összeférhetetlen volt a kereszténység szemléletmódjával. A Klasszikus filozófiai szemléletmód, amelyet Neoplatonikusnak nevezhetünk, a perzsa Zoroasztrianizmus, Pythagoreus racionalizmus és Platonizmus tanításaiból származott.Ez dualisztikus volt, a világot két ellentétes világra osztván, az anyag és hús világára, és a szellem és ideák világára. Az előbbi változékony, kiismerhetetlen, illuzórikus és gonosz volt; az utóbbi örök, megismerhető, valós és jó. Az igazság ezen emberek számára egyedül az észben és logikában volt megtalálható, és nem a test és az érzékek használatában, mivel ezek ki voltak téve hogy hibáznak, és el kell őket utasítani. A test, ahogy Platón mondta, "a lélek sírkamrája".

Így a Klasszikus világ amiben a Kereszténység megjelent Kr. u 60 körül, abban hitt, hogy a világ és a test nem valós, megismerhetetlen, romlott és reménytelen, és hogy semmiféle igazság vagy siker nem található a test, az érzékek vagy az anyag használatában. Egy csekély kisebbség, Démokritosztól és a Ión filozófusoktól származva, Arisztotelészen, Epikuroszon és Lukréciuszon át visszautasította a Platoni dualizmust

(Ezután arról beszél hogy a görög nyelvet és gondolkodást vette át az ortodoxia, és vele együtt a dualista hagyományt is, majd történeti áttekintés következik a moszkvai nagyfejedelemségről, amely mongol csatlósból és adószedő helyből lett önálló központ, de a mongol uralom alatti uralkodási és adózási szerkezetet egy-az-egyben meghagyta, a különbség hogy nem a mongol kánnak ment az adó, hanem megmaradt az orosz cárnál.)

Az intellektuális fejlődés általános trendje az 1914 előtti években aligha nevezhető reményteljesnek. Természetesen volt számottevő fejlődés az írástudás, természettudományok, matematika és közgazdaságtan területén, de ezek kicsit ha egyáltalán járultak hozzá Oroszország legnagyobb intellektuális szükségéhez, egy integráltabb szemléletmódhoz. A régi Ortodox vallási létszemlélet még azokban is folytatódott, akik a legszenvedélyesebben visszautasították azt. Az alapvető hozzáállás a Nyugati tradícióban a diverzitás és tolerancia felé mozdult, ama hiten alapulva, hogy az élet és az emberi tapasztalás minden aspektusának megvan a helye a valóság összetett rendszerében, és ha e helyet meg lehet találni, akkor az élet egészének az egysége inkább a sokszínűség mint valami kényszerített egyformaság folytán érhető el. Ez idea teljesen idegen volt az orosz elmének. Bármely orosz gondolkodó vagy gondolkodásra képtelen oroszok hordái az élet és az igazság "kulcsának" kielégíthetetlen szomjúságától égtek. Amint e "kulcsot" megtalálták, minden más aspektusát az emberi tapasztalásnak gonoszként kellett elutasítani és minden embernek e kulcsot kellett elfogadnia mint az élet egészét egy félelmetes egyformaság egységében. Hogy még rosszabb legyen, az orosz gondolkodók az emberi tapasztalás összetettségeit úgy próbálták analizálni, hogy kölcsönösen kizáró dualizmusokba polarizálták őket: Nyugatosok vs.(<-versus, valami ellen) Szlavofilek, individualizmus vs. közösség, szabadság vs. végzet, forradalmár vs. reakciós, természet vs hagyományok autokrácia vs. anarchia és így tovább. Nem volt logikai kapcsolat ezek között, így az egyedi gondolkodók bármelyik oldalát elfoglalhatták az antitézisnek, érzelmi kötődésű hitek elképesztő keverékét alakítván ki.Mi több, egyedi gondolkodók gyakran váltottak egyik oldalról a másikra, vagy oszcilláltak oda-vissza e dualizmusok szélsőségei között. A tipikus orosz elmében mindkét szélsőség egyszerre volt jelen, tekintet nélkül a logikai összeférhetőségre, valamiféle analízisen túli magasabb misztikus egységben. Így az orosz gondolatban feltűnő példáit látjuk az Istentől megrészegült ateistáknak, forradalmár reakciósoknak, erőszakos nem-ellenállóknak, háborúpárti pacifistáknak, kényszeres fölszabadítóknak és individualista totalitáriusoknak.

Az orosz gondolat lényege az extrémizmus.Ez két formát öltött.1) az emberi tapasztalat bármely része amelyhez hit kapcsolódott, a teljes igazsággá vált, amely totális hűséget követelt, lévén minden más gonosz megtévesztés; és 2) minden élő embernek el kellett fogadnia e részigazságot, különben az antikrisztus csatlósaként bélyegződött meg.

 (...)

Alexej Khomjakov (1804-1860), egy szlavofil, teljesen vissza akarta utasítani az észt, mondván hogy az a "Nyugat halálos bűne", míg Fjodor Dosztojevszkij (1821-1881) olyan messze ment ezirányban, hogy mindenféle logikát és matematikát meg akart semmisíteni, hogy "megszabadítsa az emberiséget a 2+2=4 zsarnokságából". Sok orosz gondolkodó messze a szovjetek előtt már bűnösnek tartott mindenféle tulajdont. Mások ugyanígy éreztek a szexszel kapcsolatban. Lev Tolsztoj, a nagy regényíró és esszéista (1828-1910) mindenféle tulajdont és a szex minden fajtáját bűnösnek tartotta. A Nyugati Gondolat, mely rendszerint mindennek helyet akar találni a kozmoszban, megdöbben ezen. A Nyugat például ritkán érezte szükségesnek igazolni a művészet létét, de sok gondolkodó Oroszországban (mint régen Platón) gonoszként utasította el. Tolsztojnak voltak pillanatai (mint pl. a Mi a művészet? esszében 1897-ben vagy a Shakespeare és a Dráma 1903-ban), ahol elítélte a legtöbb művészetet és irodalmat, beleértve saját novelláit is, mint hiábavaló, lényegtelen, és sátáni.

 (...)

Bizonyos szempontból Tolsztojban találjuk meg az orosz gondolat tetőzését. Mindenféle hatalmat és erőszakot elutasított, a legtöbb művészettel együtt, mindenféle szexet, mindenféle köztekintélyt és tulajdont mint gonoszt. Számára az univerzum kulcsa a krisztusi parancs volt, hogy "Ne álljatok ellent a gonosznak". Minden más vonulata Krisztus tanításának kivéve azt ami ebből eredt, ki lett tagadva, beleértve Krisztus istenségébe vagy a személyes Istenbe vetett hitet. E parancsból fakadtak Tolsztoj ideái az erőszakmentességről és ellent-nem-állásról, és a hite,hogy csak ezúton tud az ember spirituális kapacitása olyan hatalmas lenni, hogy az összes társadalmi problémát képes lesz megoldani. Tolsztoj ezen ideája, noha Krisztus parancsán alapul, nem annyira a kereszténységre adott válasz, mint inkább az alapvető orosz feltételezés, hogy a fizikai vereség spirituális győzelmet jelent, és hogy az utóbbit csakis az előbbin keresztül lehet elérni.

(...)

Ez a domináns gondolat az orosz értelmiség körében, az idea amely Platónon át ősi Ázsiába megy vissza: Minden objektív valóság lényegtelen, kivéve mint szimbólum valamiféle szubjektív igazság számára. Természetesen ez volt a nézőpontja a neoplatonista gondolkodóknak a korai keresztény korszakban. Ez volt a korai keresztény eretnekek és a Nyugati eretnekek mint a Katharok (Albigensek) nézőpontja is, akik e Keleti filozófiai pozícióból indultak ki. A modern orosz gondolatban ezt jól reprezentálja Dosztojevszkij, aki míg időben Tolsztoj előtt élt, spirituálisan előbbre tartott. Dosztojevszkijnek minden tárgy és minden cselekedet csupán szimbóluma egy megfoghatatlan spirituális igazságnak. E nézőpontból jön egy létszemlélet, amely szinte érthetetlen a nyugati tradíció embere számára: ha egy ilyen karakter vagyonra tesz szert, fölkiált: "Tönkrementem!" Ha fölmentették gyilkosság vádja alól vagy valószínűleg föl fogják akkor kijelenti. "Most végem",és igyekszik bűnbe keverni magát hogy biztosítsa a büntetést amely fontos ahhoz, hogy saját magát föl tudja menteni. Ha szándékosan elhibázza ellenfelét egy párbajban, akkor bűnös lelkiismerettel így szól: "Nem szabadott volna így megsebesítenem, meg kellett volna ölnöm!" Minden egyes esetben a beszélőt teljesen hidegen hagyja a tulajdon, a büntetés, vagy az élet. Csakis spirituális értékek érdeklik: aszketizmus, bűntudat, lelkiismeretfurdalás, az önbecsülés megsebzése.Ugyanilyen módon a korai vallásos gondolkodók, keresztények és nemkeresztények egyaránt, a tárgyakat a spirituális értékek szimbólumaként tartották számon az evilági sikert pedig mint a lelkiélet akadályát, és úgy érezték, hogy vagyont csak úgy lehet szerezni ha a tulajdontól megszabadulnak, az életet a halálban lehet megtalálni (egyenes idézet Platontól), az örökkévalóságot az idő végeztével lehet megtalálni, és a lélek fölszabadulása csakis a test leigázásával mehet végbe. Így amikor Tolsztoj meghalt 1910-ben, még ilyen későn is Oroszország hű maradt Görög-Biznci gyökereihez.

 Crroll Quigley, Tragedy and hope, 83-84, 101-104, 115-117 old.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemzetstrategia.blog.hu/api/trackback/id/tr487173001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

murcielago 2015.02.15. 20:05:17

Köszi a posztot, jó a leírás.

A kereszténységre valóban lehet mondani, hogy „evilágias” vallás, az ember Isten képére van teremtve benne, tehát alapvetően jó, „igéretes”, és központi gondolata a megváltás-tan is alapvetően az anyagi-testi élet szféráján keresztül értelmezhető. A „test feltámad”, stb….

Ehhez képest Platón és a kül. „kevésbé optimista” dualista irányzatok azt gyanították, hogy az anyagi világgal nem stimmel valami és hogy kiderítsék mi ez, jókora barangolásokat tettek a szellem és az ideák világában, ezen barangolásaik során teljes szabadságot engedve meg maguknak. Egyik érdekes felfedezésük, hogy az ember egy isteni lélekszikra (amit nevezhetünk máshogy is) lehet, száműzve a földi valóságba, ebből eredhetnek a kül. problémák.

Ez a, nevezzük így: duális út különösen megihlette az orosz (pravoszláv) tradíciót, amely már egyre inkább úgy vélte ez a lélekszikra, amely énünk egyik felét alkotja, egyben a változhatatlan spirituális lényegünk, amelyhez fűződő viszonyunk tisztázása legfontosabb létfeladatunk. Ezt a feladatot mindenkinek egyénileg kell megoldania, önmagában kell kiirtania a rosszat, de eközben nem szakíthatja meg belső kontaktusát embertársaival. Ebből ered az orosz „nagy lélek”.

Az ezen elvekre épülő benső, nem tárgyiasított, nem formalizált kultúrák tűnnek (nyugati szemmel) mozdulatlannak, történelmietlennek (mint pl. indiai, orosz), nem vezérli őket olyan „külső” érték, mint a jog, az igazságosság és az igazság.

Az én másik fele az individuum – amit mi erre, nyugatabbra oly jól ismerünk – ezzel szemben külső determinációk játékszere, a társadalom, a politika, a történelem, a faj reprezentánsa az emberben.

A "Ne álljatok ellent a gonosznak" elv viszont szerintem a nyugati kultúrának is egyik alapja, csak más mechanizmusokon keresztül, ill. rejtetten érvényesül.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.16. 21:02:06

@murcielago:
Szerintem az orosz "nagy lélek" értelme, hogy az illető oda-vissza fluktuál a különböző lelki szélsőségek között, amely mint egyfajta beteg dinamó teszi egyre elfajzottabbá (degeneráltabbá) az embert.

A keleti társadalmak mozdulatlansága szerintem nem a "lélekszikra", hanem a fatalizmus miatt van, amelynek jó példája a reinkarnáció, a folyamatos újjászületések végtelen láncolata, amelyből egyszer talán ki lehet törni a végső megsemmisülésbe, Nirvánába.

Vagyis nincs olyan hogy személyiség, hiszen a lélek (szellem?) egyre új testekbe születik bele, meg néha a lélek sokszorozódik, az egyik dalai lámának pl. több mint száz inkarnációja volt, ebből kellett kiválasztani a legmegfelelőbbet.

Ez spirituális materializmus, rabszolgaság.

murcielago 2015.02.17. 11:20:09

@Nemzetstratégia:
Azt nem értem pontosan, hogy mi a spirituális materializmus, a rabszolgaságot értem, ezek ekvivalensek?

Abban teljesen igazad van, hogy a nyugati értelemben vett személyiség sokkal többrétűbb, szuverénebb, sokkal uralkodóbb (a kollektívumhoz viszonyítva) mint a pravoszláv/orosz. Ahhoz nincs elég tudásom, hogy az oroszt az indiaival hasonlítsam össze, de valahogy érzem, hogy ott is nagyok a különbségek, (O.o,-ban, G.o.-ban, Romániában már jártam, Indiában sajnos nem.)

Az én felfogásom szerint a nyugati személyiség, akkor is tartalmazza a keresztény hatást (meg mellesleg(!) Platónt, és az ó-görög kultúra hatását is), ha a tudat – lásd: EU „alkotmányának” előszava – azt elutasítja.

Szerintem ezek tények, amelyeknek pozitív és negatív következményeik is egyaránt vannak.

A lélekbe vetett erős hitet én nem tartom fatalizmusnak (persze itt a léleknek az agyi biokémiai folyamatokkal, valamint szociális hatásokkal nem magyarázható jelenségszintjéről beszélünk). Egyes főleg történelmi kultúrák kétségtelenül kevesebb figyelmet fordítottak az u. n. „külső” értékekre, mint a Nyugat, emiatt tűnnek mozdulatlannak, történelmietlennek.

Természetesen ezt a sajátosságukat nemcsak a „lélekszikra” magyarázza. Nyikolaj Bergyajev (, aki állítólag Putyin kedvenc filozófusa) pl. az Istentől tartott távolsággal magyarázza ezt a különbséget, amelynek két végpontját látja a zsidó szellemben és az árjában (témánk szempontjából – az Istentől nagyobb távolságot tartó zsidó szellemhez áll közelebb a Nyugat, az “árjá”-hoz pedig az ó-görög-orosz-indiai)

Bergyajev szerint az árja szellem az evilági létben kevésbé tevékeny, kevésbé drámai, mint a zsidó. Különösen igaz ez az indiaiakra, akik olyan mértékben a túlvilág felé fordulnak, hogy náluk az Istenség lényegében egységet alkot a szubjektummal, vagyis a tudattal. Náluk a történelmi szellem egyáltalán nincs jelen. Világuk teljesen történelmietlen, mozdulatlan.

Csak elhiszed, hogy az egyes kultúrák különböző távolságokat tartanak az Istennel(, az ateisták egyenesen végtelent)…

murcielago 2015.02.17. 11:35:46

@murcielago:
azt hiszem rájöttem, hogy miért keresed a személyiség mélységeit a lélekben. nem veszed figyelembe, hogy személyiségünknek egy (talán nagyobb) része a tudatban van és nem a lélekben…

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.17. 14:03:41

@murcielago: OK értem amit a kultúrák mozdulatlanságáról mondasz.

A többi: akkor ez azt jelentené hogy minél nagyobb a távolság, annál nagyobb a történelmi szellem? Lehetségesnek tartom, csak mi ennek a jelentősége azt kérdezem.

Számomra lélek (érzelmi szféra) az összekötő kapocs a test (ösztönök) és a szellem (tudat, gondolatiság) között. Egy híd vagy tán inkább húr, ami néha megpendül.

Azt hogy a személyiségünknek mennyi része testi, lelki és szellemi, nem tudom, mivel egyénenként változhat, de talán az jó, ha (adott határon belül) minél nagyobb a szellemi.

A lélek egy közvetítő tényező, talán ezért is olyan nehéz leírni és megfogalmazni mit jelent.

Azt gondolom vágod hogy úgy galaxisokban mint a naprendszerekben ahol a feltételek adottak, az élet mindenhol középen jön létre? A galaxisoknál ez a galactic habitable zone (GHZ), a naprendszereknél pedig a goldilocks zone, amiben a Föld is van.

A lélek "közép", ahol élet jön létre. Ez dualizmus lenne alapból, de a lélek új minőséget hoz, vagyis hármasság. Aki csak test-lélekről beszél az valójában test-szellemről beszél, és ezért lesz neki olyan "nagy lelke", mert öntudatlanul éli ki a lelki impulzusait. Egyszer puritán (csak gondolat), másszor élvhajhász (csak ösztön) stb, ami a cikkben is van.

Érdekes viszont hogy a nagy dualisták (pl. Platón is) a lélek hármasságát vallották.

murcielago 2015.02.17. 16:09:35

@Nemzetstratégia:
„lélek (érzelmi szféra) az összekötő kapocs a test (ösztönök) és a szellem (tudat, gondolatiság) között” – hát ez az, mást értünk lélek alatt.

Őszintén szólva én nem követem a filozófiatörténet lélek-fogalommal kapcsolatos előre (vagy hátra)fejlődését, bár azt konstatáltam, hogy a modern tudomány számára lélek olyan értelemben, mint azt a régiek értették nem létezik. (Persze használják a „lelki élet”, „lelki jelenségek”, stb. kifejezéseket, de teljesen más értelemben.)

Számomra teljesen elegendő a lélekre úgy gondolni, hogy az, ami az emberben nem testi és nem szellemi meghatározottság, tehát a személyiségnek (a pszichének), az egyedi és megismételhetetlen individuumnak ez a legmélyebben fekvő és nem mindennapi/mindennapos megnyilvánulása/vezérlője. Ezt a részét énünknek nem igazán befolyásolják külső körülmények, és egyéni élet folyamán szerintem nem igazán változó.

Abban teljesen nyitott vagyok, hogy ez miként írható le: valamiféle összeköttetésként a kollektív tudattal (Jung), karmával (keleti tradíció), vagy „isteni lélekszikrá”-val…stb. De inkább vegyünk konkrét példát. A középkori magyar vitézek „Jézus! Jézus” kiáltással indultak rohamba. Ekkor személyiségük teljes mértékben lelki irányításúvá vált és teljes mértékben azonosult Jézus személyével és tanításaival. De vehetünk olyan példát is, hogy valaki feláldozza magát, hogy egy másvalakit megmentsen, stb.

A személyiség (vagyis lélek, ahogy Te Platón nyomán fogalmazol) hármassága (test-szellem-lélek) más-más arányokat vehet fel egyes kultúrákban, szvsz ez jó gondolat részedről, (csak nemhogy Te is dualista irányban kezdesz elhajolni…?:)). (persze értem, amit mondasz, de ez csak akkor hármasság, ha a test is független változó)
(Bergyajevre még válaszolok.)

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.17. 21:18:43

@murcielago: hogy a lélek mivel van kapcsolatban, ez szerintem nagyon erősen spekulatív, én ebbe nem is merek belemenni, mert mi van ha nem úgy van. Ha mégis kockáztatnék, akkor azt mondanám hogy a lelkünk nyitott Isten impulzusaira, tehát vele van kapcsolatban. Azonban az Istennel való kapcsolatot el is lehet veszteni (halálos bűn), vagy legalábbis nagyon meggyengülhet, szóval ez sem biztos.

Középkori magyar katonák + az önfeláldozók: minden bizonnyal igazad van.

Közben találtam a lélekre egy új hasonlatot.
A test a kő (mondjuk egy kődarab), a szellem a napsugár és az eső (ami rásüt-ráesik a kőre), a lélek pedig a moha ami a kövön kisarjad. Az élet a találkozási pontokon jön létre. A lélek is.

murcielago 2015.06.17. 22:54:29

„A lélek "közép", ahol élet jön létre. Ez dualizmus lenne alapból, de a lélek új minőséget hoz, vagyis hármasság…a lélek egy közvetítő tényező”

valószínűleg egy építkező/önépítő-lélek fogalom él benned, úgy látom (ezt alátámasztja a kődarabon szép lassan növekvő moha költői képe is). ez lényegében összhangban van a mai tudomány psziché fogalmával, hiszen az ember mentális működése kedvező körülmények között egyre magasabb és magasabb szinten szervezi újra önmagát

az ember azonban kedvezőtlen körülmények között (is) túlélő-gépként működik, olyan körülmények között is, amikor kevésnek bizonyul az ösztön és a tudás is. nekem legalábbis úgy tűnik : ezt magával hozza. (vagy másképp: dönteni tud saját életéről és haláláról oly módon, ami megmagyarázhatatlan ösztönei és a benne felhalmozódott információk alapján...)

murcielago 2015.06.18. 10:11:06

Lehet, hogy kicsit félreérthető részemről a „túlélő-gép” kifejezés, ugyanis szerintem az embernél az ösztönvilág máshogy működik, mint az állatoknál. A „harcolj, vagy menekülj” és a „terjeszd génjeidet” egy végletesen leegyszerűsített kép ugyanis. Az emberi ösztönvilág szerintem sokkal inkább leírható a sors, a fátum, a végzet fogalmaival. (Ilyen szempontból) mindegy, hogy Teréz anya leszel, vagy sorozatgyilkos, az egyes életeseményeid tökéletes láncolatot fognak alkotni, hogy azt megvalósítsd. Ezt Freud és a mai klinikai gyakorlat igazolja. A közismert Lear király esetben a hős hiába veti latba teljes szellemi erejét, ösztönei mégis be tudják csapni…

Vagyis lélek nélkül a test (ösztön) és a szellem (tudat) együtt.. hát..hátborzongató dolgokra képes..

„Aki csak test-lélekről beszél az valójában test-szellemről beszél, és ezért lesz neki olyan "nagy lelke", mert öntudatlanul éli ki a lelki impulzusait.” Kétségtelenül ez az egyik alapvető eltérés a két civilizáció között (nyugati vs. ortodox). Az „érettebb”, a „túlérett” tele van önmagára vonatkozó reflexióval, amit a „fejletlenebb”, a „felzárkózó” öncélúságnak, cinizmusnak, stb. tarthat. Hogyan is fogalmazott Tolsztoj? A Nyugat messze előttünk jár…csak tévúton.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.06.18. 13:18:58

@murcielago: ugye van egy olyan mondás is hogy "teher alatt nő a pálma", vagyis mohás hasonlatom nem volt egészen jó, de mivel a pálmának is kell a talaj, víz, meg napsütés, ezért alapvetően mégis rendben van a dolog, értsd: a pálma is találkozási ponton, a föld felszínén jön létre. És akkor máris értelme van a szenvedésnek, ami a pálmára rakott tehernek felel meg.

"Vagyis lélek nélkül a test (ösztön) és a szellem (tudat) együtt.. hát..hátborzongató dolgokra képes.."

Amennyiben 1) közös ügyön dolgoznak", ahelyett hogy 2) egymásra reflektálnának. Az első esetben a fókuszpont egy kívül eső "X"értsed a test és a szellem egy harmadik pontra fókuszál, a második esetben pedig egymásra fókuszálnak, vagyis a szelem vizsgálja a testes és a test vizsgálja a szellemet, és ebből valamiféle megértés (vagy megérzés) alakul ki.

Tolsztoj a legnagyob szlavofilek egyike, könyveit olvasva meglehetősen biceg a logikája. de ugyanez van Dosztojevszkíjnél is. Gyakorlati erkölcsileg egyszerűen nincs értelmes tanulságuk, és nem azért mert a Nyugat mennyire nem érti őket, hanem mert értelmetlenek.

a hagymakupolás miszticizmus csak addig nagy buli, amíg az ember nem találkozik az óriási iszonyatos korrupcióval és egyebekkel ami az ortodoxokat jellemzi.Ja hogy ott szocializmus volt? hát pl a görögöknél nem volt, aztán ugyanolyan korruptak.

Persze ha szerinted a kenőpénz, haverikutyázás, sikkasztás egyebek egy organikus keresztény társadalom jellegzetességei, akkor nem szóltam... :D

murcielago 2015.06.18. 15:42:52

Eszem ágában sincs idealizálni az orosz viszonyokat, de megérteni a civilizációkat, az lehet cél. Az egyes civilizációk értékei egyébként is lefordíthatatlanok egymásra (A. Toynbee). Az, hogy Obama elnök a korábbiaknál jóval több meleg és leszbikus tisztet nevezett ki, lefordíthatatlan bármilyen orosz jelenségre, mint ahogy a felújított orosz Szent György kultusznak sincs megfelelője Nyugaton, mert a kereszténységet (IS) karikírozó charli hebdo rajzok ugye mintha ellenkező irányba mutatnának, és sokezer nyugati tüntetett az alkotók mellett, mint láttuk…

A korrupció, az alkoholizmus és ilyesmik nemcsak, hogy nem civilizációs értékek, hanem finoman szólva vannak párhuzamai Nyugaton...

Mondjuk a tőzsdén még gondolkodom, hogy civilizációs áldás, vagy átok…:D

murcielago 2015.06.18. 16:10:35

@murcielago:
Még annyit, hogy bármilyen botrányosnak hangzik, én a csúszópénzt nem tartom ördögi jelenségnek – jóllehet vannak káros mellékhatásai – mivel olajozottabbá tesz egyébként nehézkesen, zötykölődősen lebonyolítható folyamatokat. Ha egyszeris adtál volna át csúszópénzt (de Te biztosan nem…) ezt szubjektív alapon érezted volna…Maga a jelenség legalizálható, lásd az amerikai lobbisták…Egy iparos ismerősöm, aki most egy egyháznak végez ácsmunkákat épp mesélte, hogy „visszaosztás” ott is van, sőt (mivel megjárta Ausztráliát is) úgy fejezte ki magát: „mindenütt a világon”.

murcielago 2015.06.19. 09:47:48

@murcielago:
Egyébként ne gondold, hogy amikor azon meditáltam, hogy mi mindent nem tudok/tudunk a lélekről, akkor orosz irodalmi reminiszcenciák jártak a fejemben. (Bár valaha valóban szerettem orosz irodalmat olvasni, - nálam Turgenyev volt No.1 - , de fikciós irodalmat rég nem olvasok, esetleg némi netes Kövér Bertá-t, vagy Schwerer Gustav-ot és hasonlókat, bár ők is inkább „valóság”-irodalom…:))

Bármilyen furcsa, pont az egyik angol-szász kedvencem, W. Faulkner viszont tényleg motoszkált a fejemben. Nagyon régi olvasmány-élmény a Snopes-család (W. F. több regényében) , alig emlékszem rájuk, de a lényegre igen. És végülis ez a probléma ragadott meg a lélek kapcsán. Mi csak a tudatunk (neveltetésünk, szocializációnk, stb.) miatt gondoljuk, hogy a lélek valami magasztos, nemes, valami felülemelkedett (akár jártunk hittanórára, akár lógtunk arról, szerintem ezt gondoljuk), és nem tudjuk elképzelni, hogy valami kisszerű, ócska, (mondjuk ki) patkány-szerű emberi létformát is ugyanaz az isteni parancs/erő hajt előre mint minket. Még mindig nem tudjuk elképzelni, hogy ők is győzhetnek…

Sőt, a lélek fogalmat össze se tudjuk rakni a túléléssel…

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.06.19. 13:11:04

@murcielago: "Az egyes civilizációk értékei egyébként is lefordíthatatlanok egymásra (A. Toynbee). Az, hogy Obama elnök a korábbiaknál jóval több meleg és leszbikus tisztet nevezett ki, lefordíthatatlan bármilyen orosz jelenségre, mint ahogy a felújított orosz Szent György kultusznak sincs megfelelője Nyugaton"

Rendben, de ettől még érthető, miért nevezett ki Obama homó tiszteket (A PC /"politikai korrektség"/-kultusz jegyében), mint ahogy a Szent György kultusz is érthető (hazafias szent erőltetése -> hazafiság erősödése). Mindezen esetben értékek jelennek meg, még ha mi idehaza nem vagy nem feltétlen tartjuk őket annak. E dolgok érzelmi hátterűek, eddig rendben, de logikailag levezethetőek.

Az ortodox nagylelkűség vagy nagylélekség is levezethető és megérthető a szláv és még régebben a görög gondolkodásból vagy érzésvilágból, de gyakorlati értelme nincs, vagyis: nem visz i előbbre az embert erkölcsi értelemben. A PC-kultusz sem viszi előbbre ha már itt tartunk, a szent György-kultusz pedig egy nagy kérdőjel, itt az kérdés hogy nacionalizmus mennyivel teszi erkölcsösebbé az embert, hát valamennyivel biztosan, de pontos adatot nem tudunk mondani.

Én csúszópénzt (nagy értékű megkenés) nem adtam, de már utaztam úgy buszon hogy valami keveset odanyomtam a sofőr markába ő meg cserébe nem adott jegyet. Alkalmazkodom a valósághoz, de ettől még ha rajtam múlna én minimálisra szorítanám az összes ilyet. Szerintem az dönti el az ilyen dolgokat hogy az illető mit csinálna, ha döntéshozói pozícióban lenne.

Hogy te miket olvasol! :))

"és nem tudjuk elképzelni, hogy valami kisszerű, ócska, (mondjuk ki) patkány-szerű emberi létformát is ugyanaz az isteni parancs/erő hajt előre mint minket. Még mindig nem tudjuk elképzelni, hogy ők is győzhetnek…"

A lélek független Istentől. Isten teremtette, de független tőle. Ha nem lenne független, nem lenne szabadság sem és mindannyian bábuk lennénk.

Amennyiben a lélek Istentől független, függetlenül működik, akkor beszélünk a patkányemberség különböző formáiról és fokozatairól.

"hogy mi mindent nem tudok/tudunk a lélekről"

Ez egy érdekes kérdés önmagában, szerintem az olyan dolgokon érdemes meditálni sokat, ahonnan 1) veszély érkezhet, 2) amely változékony (jó vagy rossz irányba) és az emberi lélek ezek egyike sem. Az emberi lélek mint koncepció, állandó. A legtöbb amit tenni tudunk így hirtelen: erkölcstan/hittan az iskolákban és a szennymédia betiltása. Ennyi.

Én ezekről szoktam meditálni:
nemzetstrategia.blog.hu/2015/06/01/az_intelligencia_oroklottsegenek_tudomanyos_alapja

:))

murcielago 2015.06.21. 08:51:54

@Nemzetstratégia:
"az intelligencia öröklöttségének tudományos alapja"

Tényleg izgalmas téma, emlékszel mi is kiveséztük hárman Tesz-Vesz urasággal (valami konspirációs tévedés miatt egy Semjén-topicba került, ezért csak 258-an látták eddig, pedig…)
kkbk.blog.hu/2012/12/20/semjen_a_funkcionarius

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.06.28. 22:57:24

@murcielago: Ja, kár hogy kevesen olvasták. De mindegy, most itt van és ez jobb.

:)

murcielago 2015.06.29. 15:28:42

@Nemzetstratégia:
Azért belenéztem ebbe a „jobba” is..

Szerintem ha magasabb az IQ-d, akkor sem biztos, hogy képességeidet proszociális és nem antiszociális irányba mozgósítod. A „tökéletes bűntett” (persze ezt csak közelíteni lehet) elkövetői szükségszerűen magas IQ-val rendelkeznek.

A beszélgetésben említett - kidumálom a rendőrt, vagy beszólók neki - nagyon frappáns példázatnak tűnik, ám ne felejtsük el, hogy ez esetben kimondottan a verbális intelligenciáról van szó. A verbális intelligencia és a nyelv kapcsolatával a tudomány tudomásom szerint nem foglalkozik. Mo.-ra pedig jellemző mind a kapcsolati háló sűrűsége (pl. a „kidumálást” már gyerekkorban mélyen el kell tudni sajátítani), mind a nyelv speciális, a többi nyelvtől eltérő felépítése (lsd. Teller E., aki szerint nem lett volna belőle ilyen nagy tudós, ha nem magyar az anyanyelve). Ezek persze a nem öröklődő faktorok.

Az öröklődő verbális intelligencia vizsgálata egy másik irányba vezet.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.07.01. 03:08:26

@murcielago: "Szerintem ha magasabb az IQ-d, akkor sem biztos, hogy képességeidet proszociális és nem antiszociális irányba mozgósítod. A „tökéletes bűntett” (persze ezt csak közelíteni lehet) elkövetői szükségszerűen magas IQ-val rendelkeznek."

Persze, de ez egy technikai vita, mivel az antiszociális viselkedés hajlama is öröklött. De most mondok egy szörnyűt. A világ nem omlik össze egy-két tökéletes bűnténytől. Ha valki tökéletes bűnténnyel elintéz egy ember, attól még nincs semmi. Persze, bűntény, és ha elkapják úgy kell neki, de ez is csak mai hiperérzékeny társadalomban akkor ügy.

Bármely közönséges bűntény mittudomén biciklilopás tetteseit ha jól tudom 40%-ban soha nem kapják el, de lehet hogy valós szám ennél több. Lényeg: nem a zseniktól kell félteni a bűnözési statisztikát.

Verbális intelligencia: szerintem ha ott van egy rendőr az ember szeme előtt, az igen nagy ingerenciát vált ki az illetőben, hogy valami okosat mondjon, akár benne van kultúrában, akár nem. Persze az minden kultúrában benne van hogy az embernek nem jó börtönben lenni.

Minden gyerek követ el komiszságot, ha más nem hát a szülei vagy tanárai előtt kel magyarázkodnia kiskorában, bár Amerikában gyerek is kerülhetnek börtönbe, szóval ott az lehet ösztönző tényező.

murcielago 2015.07.03. 11:27:22

@Nemzetstratégia:
„A világ nem omlik össze egy-két tökéletes bűnténytől. Ha valki tökéletes bűnténnyel elintéz egy ember, attól még nincs semmi… ez is csak mai hiperérzékeny társadalomban akkor ügy.”

Statisztikailag valóban a tömeges események számítanak csak, ebben igazad van. Erkölcsi értelemben azonban a bűnt mindig a büntetésnek kell követnie (ezt azért jól látták a régi nagy orosz szellemek…:)),és ha nem követi, akkor ott és abban a társadalolomban baj van.

Az, hogy a mai társadalom hiperérzékeny lenne…igen, de végülis abban a korban élünk, amikor a bűn fokozatosan az elkényedelmesedett „rómaiak” edzőpartnereként van – hát legalábbis (részben) fölötte szemethunyva…

Azt, hogy az IQ döntóen és meghatározó módon úgy öröklődik, hogy abban a szocio-kulturális hatásoknak legfeljebb árnyaló funkciója lehet, én nem tudom elfogadni. Ha így lenne, az emberiség szempontjából elég lenne a kimagasló IQ-júak kiválasztása és endogén házasságokra kényszerítése, hiszen a közjó szempontjából az a jó, hogy a döntéseket a legokosabb tagjai hozzák, és ha garancia lenne ezen tulajdonság öröklődésére, akkor meg is valósulhatna a kasztrendszer 2.0…

Ugyanis a kimagasló tulajdonság (magas IQ) fennmaradna, míg a rossz gének találkozása az egyed szaporodásból történő kizáródását okozná előbb-utóbb, ezért a kiválasztott magas IQ-jú csoport átlagos IQ-szintje lassan tovább emelkedne…Persze ilyenkor tapasztalatok szerint mindig fellép az életerő-csökkenés, amit ki lehet védeni egy másik nagyértékü tulajdonságot hordozó csoporttal történő keresztezéssel. Az IQ lehet, hogy visszaesik átmenetileg, de cserébe egy új nagyértékü tulajdonság is megjelenik…

Azt nár az régi egyiptomiak kitalálták, hogy az „istentől származó magot” testvérházassággal tudják legjobban megőrizni, viszont kétségtelenül egészen hosszú ideig fennállt a fáraó-rendszer (mai hasonló elgondolások azért tudomásom szerint csak unokatestvér-szinten mozognak). A indiai kasztrendszer pedig ma is fennáll, jóllehet az (angolszász-ihletésű) törvényrendszerük egyszerűen - tiltja.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.07.03. 22:54:40

@murcielago: "Ha így lenne, az emberiség szempontjából elég lenne a kimagasló IQ-júak kiválasztása és endogén házasságokra kényszerítése, hiszen a közjó szempontjából az a jó, hogy a döntéseket a legokosabb tagjai hozzák, és ha garancia lenne ezen tulajdonság öröklődésére, akkor meg is valósulhatna a kasztrendszer 2.0…"

Mivel ilyet a gyakorlatban soha nem csináltak (intelligencia alapján összehozni az embereket és gyereket nemzetni velük), ezért szerintem hiba eleve leírni az ilyesmit. Egy próbát megér.

Ez kasztrendszer érdekes dolog, mert attól hogy valaki okosabb, még a törvények ugyanúgy vonatkozhatnak rá. Az okosabbaknak meg mai is több esélye van kitörni egy meritokratikus elvekre épülő társadalomban, ahol az intelligencia is számít, ne pedig hogy ki-kinek a hűbérese-csicskása mint itthon.

"Ugyanis a kimagasló tulajdonság (magas IQ) fennmaradna, míg a rossz gének találkozása az egyed szaporodásból történő kizáródását okozná előbb-utóbb, ezért a kiválasztott magas IQ-jú csoport átlagos IQ-szintje lassan tovább emelkedne…Persze ilyenkor tapasztalatok szerint mindig fellép az életerő-csökkenés, amit ki lehet védeni egy másik nagyértékü tulajdonságot hordozó csoporttal történő keresztezéssel. Az IQ lehet, hogy visszaesik átmenetileg, de cserébe egy új nagyértékü tulajdonság is megjelenik…"

Igen.

"A indiai kasztrendszer pedig ma is fennáll, jóllehet az (angolszász-ihletésű) törvényrendszerük egyszerűen - tiltja. "

Az indiai kasztrendszerben valami 800 valahány kaszt van, a vasöntő más kasztba tartozik mint a kovács, és persze nem házasodhatnak egymással. Agybaj.

A kasztrendszer _külső szabályok gyűjteménye_. Az IQ alapján való házasodás pedig nem feltétlenül kell hogy külső szabályzású, kötelező érvényű legyen. Lehetne pl. az ifjú házasoknak egyszeri pénzsegélyt adni és egyéb kedvezményeket házasodásuk esetére bizonyos IQ fölött. Ezt hívják úgy hogy ösztönzők, incentívák. Egy jobb társadalom lenne.

murcielago 2015.07.04. 10:10:18

@Nemzetstratégia:
„Mivel ilyet a gyakorlatban soha nem csináltak (intelligencia alapján összehozni az embereket és gyereket nemzetni velük), ezért szerintem hiba eleve leírni az ilyesmit.”

Félreérted, ez nem egy „terv”, ilyesmi már többször megvalósult a történelem folyamán. Mit gondolsz hogy jöttek létre az átlagot meghaladó IQ-jú „enklávék” a véletlen, ill. Darwin törv.-einek kitett embertengerben…(?)

Az alap azonban hibás (erre próbáltam rávilágítani a kasztrendszeres megjegyzéssel (amit én nem támogatok, hisz mint írtam, lehetetlen megszabadulni tőle..), a szocio-kultórális faktorok nélkül hiábavalóság a magas IQ „hajszolása”, ez megjegyzésem zanzája.

Száraz minden elmélet, de zöld az élet aranyfája (, bizony a képzavart művészi szinten is lehet alkalmazni).

De egyébként érdekes, amit a kasztrendszerről írsz, ha már itt tartunk, egy (indiai) kaszt tk. belterjesnek számít-e szaporodási szempontból, ezt nem tudom.

murcielago 2015.07.04. 10:31:18

@murcielago:
„Lehetne pl. az ifjú házasoknak egyszeri pénzsegélyt adni…”
Bár ez „külső szabály”, de az, hogy pl. előnyöket (pénz) kapna a magas IQ-jú pár ha gyereket vállal, és ugyancsak jelentős előnyöket kapna az átlag alatti, ha kizárja magát a szaporodásból tk. beilleszthető lenne a (sokak szerint) utolsó etapját jelentő kapitalista gondolkozásmódba, tehát nem is olyan megvalósíthatatlan. Azt nem látom, hogy a fehér rassz, mint olyan fenn akarna maradni, de nem akarom elvinni a blogodat valami zizzent-ezo irányba…

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.07.14. 19:31:13

"Bár ez „külső szabály”, de az, hogy pl. előnyöket (pénz) kapna a magas IQ-jú pár ha gyereket vállal, és ugyancsak jelentős előnyöket kapna az átlag alatti, ha kizárja magát a szaporodásból tk. beilleszthető lenne a (sokak szerint) utolsó etapját jelentő kapitalista gondolkozásmódba, tehát nem is olyan megvalósíthatatlan."

Igen, ez alapvetően működne. Lehetne ilyen közösségeket is létrehozni. Minél magasabb az IQ, annál jobb.

"Azt nem látom, hogy a fehér rassz, mint olyan fenn akarna maradni"

A fehér rassz mindig is altruista volt. Az északi klíma miatt minden emberre szükség volt, ez teszi annyira befogadóvá és toleránssá a NY-európait. Meg persze a világos színkomplexió. Minél több a melanin (pigment) valakinek a szervezetében, annál agresszívabb. A fehér ember ezért tűnik gyengébbnek, erőtlenebbnek.
süti beállítások módosítása